Bilgi Edinme

Bu bölüm; 4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu ve ilgili yönetmelik çerçevesinde bilgi edinme hakkının kullanımı amacıyla İnternet üzerinden yapılacak başvurular içindir.

1-İlgili Mevzuat
5070 Sayılı Elektronik İmza Kanunu
4982 Sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu
Bilgi Edinme Hakkı Kanununun Uygulanmasına Dair Yönetmelik
Dilekçe Hakkının Kullanılmasına Dair Kanun

2-Kanun Uygulaması Hakkında

BİLGİ EDİNME HAKKI
Kamu kurumlarının işleyişine şeffaflık kazandırmak amacıyla 24 Nisan 2004 tarihinde yürürlüğe giren Bilgi Edinme Hakkı Kanunu, vatandaşa demokratik anlamda bilgi sahibi olma hakkı kazandırdı.

Bu Kanun çerçevesinde yapılacak başvuru usulü ve yöntemleriyle ilgili ayrıntılı ve geniş bilgi ilgili yönetmelikle düzenlendi. Bu yönetmeliğe göre,

Başvuru Usulü: 
Gerçek ve tüzel kişiler tarafından yapılacak bilgi edinme başvurusu; Gerçek kişiler için başvuru sahibinin adı, oturma yeri, tüzel kişilerde ise tüzel kişinin unvanı, adresi ile yetki belgesini içeren dilekçeyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimlerine yapılır. İstenen bilgi veya belge başvuru sahibine 15 iş günü süresinin bitiminden önce bildirilir. Birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumunda bilgi veya belgeye erişim 30 iş günü içinde sağlanır. Bu durumda bu sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru sahibine 15 iş günü bitiminden önce bildirilir.

Başvuru Ücretleri:
Bütçe kanununda belirlenecek ilkelere göre bilgiye erişim ücret tarifesi belirleninceye kadar Kurum ve kuruluşlar bilgi veya belgelere erişimin gerektirdiği inceleme, araştırma, kopyalama, postalama ve diğer maliyet unsurları ile orantılı ölçüde ücret tahsil edebilir.

Elektronik Ortamda yapılacak başvurular:
Elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular, kurumun sayfasında yayınlanan ilgili dilekçelerin doldurulması suretiyle, başvuru sahibinin adı soyadı, oturma yeri,T.C kimlik numarasını belirterek yapılır.

İstenecek bilgi veya belgelerin niteliği:
Bilgi Edinme Başvurusu, başvurulan kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan veya bulunması gereken belgelere ilişkin olmalıdır. Ancak dilekçeyle istenen bilgi veya belgelerin kurum ve kuruluşların kayıtlarında olup olmadığının, bilgi ve belgelere erişim sağlanması işleminin, kurum veya kuruluşun günlük çalışmalarını aksatmaması ve kuruma makul olmayan bir yük getirmemesi esastır.

Yayınlanmış veya kamuya açıklanmış bilgi ve belgeler:
Kurum ve kuruluşlarca yayınlanmış veya yayın, broşür, ilan ve benzeri yollarla kamuya açıklanmış bilgi ve belgeler, bilgi edinme başvurularına konu olamaz.

Bilgi ve belgeleri yayımlama yasağı:
Yönetmeliğe göre, Basın organları, Kanun ve yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde erişilen bilgi ve belgeleri ticari amaçla çoğaltamaz,kullanamaz. Bilgi ve belgeyi sağlayan kurum ve kuruluştan izin alınmaksızın yayımlayamaz.

Başvuruların kabulü, değerlendirilmesi ve işleme konulması:
Başvuru dilekçelerinin kabul edilmesi için mutlaka kanuna uygun olarak başvuru yapılması esastır. Dilekçenin eksiksiz doldurulması amacıyla kurum ve kuruluşlarda bilgi edinme yetkilisinden yardım istenir. Elektronik ortamda yapılacak başvurularda ise T.C kimlik numarası kontrolü yapılıp doğrulandıktan sonra, dilekçe işleme konulur.

Başvuru sahiplerine yardım:
Bilgi Edinme biriminde görevli yetkililer, başvuruda bulunan kişiye sahip oldukları hakları kullanabilmeleri konusunda yardımcı olmakla ve yol göstermekle yükümlüdürler.